کش بک [15 از مزایا و معایب]

کش بک از نگاه کاربران و کسب و کارها

 مزایا و معایب کش بک

کش بک اصطلاح جدیدی است که شاید اخیراً آن را زیاد شنیده باشید؛ ممکن است حتی از یکی از سرویس‌های کش بک مثل زرین پلاس هم استفاده کرده باشید. معمولاً کشبک تحت عنوان سرویسی معرفی می‌شود که بخشی از پول هر خرید را به جیب شما برمی‌گرداند. اما شاید هنوز برای شما سؤال باشد که کشبک دقیقاً چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟ آیا وعده‌هایی که درباره کش بک می‌دهند درست است؟ آیا کش بک معایبی هم دارد که کسی به آن‌ها اشاره نمی‌کند؟

با توجه به این که خدمات کش بک در ایران نسبتاً جدید است طبیعی است که این سؤال‌ها ذهن شما را هم درگیر کرده باشد. از طرفی چون کش بک (Cashback) یک واژه انگلیسی است، برای ما فارسی‌زبانان آشنا نیست و هنوز بین همه مردم به خوبی جا نیفتاده. در این مقاله قصد داریم با مزایا و معایب کشبک بیشتر آشنا شویم و اطلاعات مفیدی را در اختیار شما قرار دهیم.

کش بک به زبان ساده

اگر بخواهیم کلمه کشبک را به فارسی برگردانیم شاید “بازگشت نقدی” بهترین معادل فارسی برای آن باشد. در سرویس کش بک، مقداری از مبلغ خرید به صورت نقدی به مشتری بازگشت داده می‌شود. مثلاً:

فرض کنید یک سوپرمارکت زنجیره‌ای کش بک 4% ارائه می‌دهد. هر بار که از این سوپرمارکت خرید می‌کنید، 4% از پولی که پرداخت می‌کنید به صورت نقدی به شما برمی‌گردد. فرقی نمی‌کند 1 میلیون تومان خرید کنید یا 50 هزار تومان.

بنابراین، همان‌طور که در این مثال به‌وضوح دیدیم، کش بک با کد تخفیف یا جایزه تفاوت دارد و یک سیستم بازگشت نقدی است.

این یک معرفی کلی از کشبک است؛ اما درصد کش بک، نحوه ثبت‌نام در سیستم‌های کش بک برای برخورداری از خدمات و شیوه دریافت مبلغ نقدی کش بک بسته به شرکت ارائه‌دهنده خدمات در ایران یا سایر کشورها می‌تواند متفاوت باشد.

مزایا و معایب کش بک برای مشتریان

کشبک هم برای مشتری و هم برای کسب‌وکاری مزایایی را به همراه دارد. ابتدا به مزایا و معایب استفاده از خدمات کش بک برای مشتریان می‌پردازیم و سپس به سراغ کسب‌وکارها می‌رویم:

دریافت نقدی بخشی از مبلغ خرید

همان‌طور که گفتیم اساس کشبک بازگشت نقدی بخشی از مبلغ خرید است. عموماً این مبلغ به عنوان درصدی از خرید کل تعریف می‌شود. مثلاً اگر 1 میلیون تومان از فروشگاهی با کش بک 5 درصد خرید کنید، 50 هزار تومان به صورت آنی به حساب شما برمی‌گردد.

ثبت‌نام رایگان و راحت

ثبت‌نام در سیستم کشبک زرین پلاس بسیار ساده و راحت است (روش این کار را در ادامه توضیح می‌دهیم). از طرفی لازم نیست برای ثبت‌نام در این سیستم یا برخورداری از خدمات کش بک هیچ‌گونه هزینه‌ای بپردازید.

امکان شرکت در طرح‌های تخفیف و جشنواره‌ها

با ثبت‌نام در سیستم کش بک زرین پلاس می‌توانید در جشنواره‌ها و طرح‌های تخفیف اختصاصی فروشگاه‌ها شرکت کنید. همچنین مجموعه‌ای از کدهای تخفیف اختصاصی در اختیار شما قرار می‌گیرد که جای دیگری نمی‌توانید آن‌ها را پیدا کنید.

دریافت آنی کش بک

مبلغ کشبک به صورت آنی به حساب شما برمی‌گردد و لازم نیست برای دریافت آن صبر کنید. این مبلغ از لحظه واریز به کیف پول زرین پلاس قابل برداشت است و می‌توانید آن را مستقیماً به کارت بانکی خود منتقل کرده و با آن خرید کنید.

بدون سقف، بدون قرعه‌کشی

کشبک سقفی ندارد و هر چقدر خرید کنید، به تناسب آن پول نقد دریافت می‌کنید. همچنین هیچ قرعه‌کشی‌ای وجود ندارد و همه افراد همیشه می‌توانند از این خدمات استفاده کنند.

برخی خدمات‌دهندگان در مبلغ کش بک اغراق می‌کنند

یکی از معایب کش بک این است که ممکن است برخی خدمات‌دهندگان در درصد یا مبلغ کشبک اغراق کنند؛ در تبلیغات درصدی را اعلام کنند که در واقعیت پرداخت نمی‌شود یا صرفاً روی کالاهایی اعمال می‌شود که شما نیازی به آن‌ها ندارید.

ممکن است کشبک فقط در فروشگاه‌هایی که از آن‌ها خرید نمی‌کنید ارائه شود

از آنجایی که کشبک صرفاً در فروشگاه‌های طرف قرارداد با شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات کش بک (مثل زرین پلاس) ارائه می‌شود، ممکن است فروشگاه موردعلاقه شما این خدمات را ارائه ندهد. یا ممکن است در محله شما فروشگاه‌هایی خدمات کشبک ارائه دهند که شما از آن‌ها خرید نمی‌کنید. البته همیشه می‌توانید عضویت در زرین پلاس را به فروشگاه‌های موردعلاقه‌تان پیشنهاد کنید.

پوشش کش بک در شهرستان‌ها کمتر از پایتخت است

در برخی شهرستان‌ها و محله‌ها ممکن است تعداد فروشگاه‌هایی که کشبک ارائه می‌دهند کمتر از پایتخت باشد. البته مشتریان می‌توانند با اطلاع‌رسانی درباره خدمات کش بک و مزایا و معایب آن به گسترش هر چه بیشتر این خدمات در شهر و محله خود کمک کنند.

تعریف حداقل خرید برای پرداخت کش بک

برخی فروشگاه‌ها یا خدمات‌دهنده‌ها ممکن است تنها روی مبالغ خاصی کشبک ارائه دهند؛ مثلاً فقط در خریدهای بالای 500 هزار تومان کشبک پرداخت کنند.

مزایا و معایب کشبک برای کسب‌وکارها

معرفی کسب‌وکار

ارائه کش بک یکی از بهترین روش‌های معرفی کسب‌وکار و جذب مشتری است. این روش بسیار کم‌هزینه و کم زحمت است و کسب‌وکار شما را به مشتریان معرفی می‌کند. در اپلیکیشن زرین پلاس، مشتری می‌تواند به راحتی روی نقشه فروشگاه‌های طرف قرارداد را در اطراف محل زندگی خود پیدا کند. بدون نیاز به هزینه‌های گزاف برای کمپین‌های تبلیغاتی، با این روش می‌توانید کسب‌وکار خود را به مشتریان اطراف معرفی کنید. با ارائه خدمات کش بک، خود مشتری هم به احتمال زیاد شما را به دوستان و آشنایان معرفی خواهد کرد.

جذب مشتری وفادار

ارائه کشبک باعث می‌شود که مشتری‌های معمولی شما به مشتری وفادار تبدیل شوند و برای خریدهای بعدی هم به شما مراجعه کنند. ارائه خدمات باکیفیت در کنار کشبک و طرح‌های تخفیفی باعث تقویت رابطه کسب‌وکار با مشتریان می‌شود.

جلب اعتماد مشتری

فروشگاه‌هایی که تازه کار خود را شروع کرده‌اند، به خصوص فروشگاه‌های آنلاین، از طریق ارائه کش بک می‌توانند اعتماد مشتری را جلب کنند. ممکن است مشتری بار اول با تردید و دودلی از فروشگاهی که نمی‌شناسد خرید کند؛ اما وقتی مبلغ کش بک به صورت آنی به حسابش واریز شود به کسب‌وکار اعتماد می‌کند.

خرید بیشتر مشتریان

چون کشبک به عنوان درصدی از مبلغ کل خرید ارائه می‌شود، مشتری تشویق می‌شود که مبلغ بیشتری از شما خرید کند تا مبلغ بیشتری به عنوان کش بک دریافت کند. به همین دلیل بسیاری از مشتریان سعی می‌کنند خریدهای بزرگ یا خرید اول ماه را از فروشگاه‌هایی انجام دهند که کشبک دارند. به همین دلیل است که بسیاری از فروشگاه‌های بزرگ مثل هایپرمی خدمات کش بک ارائه می‌دهند.

حس خوب برای مشتریان و افزایش رضایت مشتری

بازگشت وجه بعد از خرید هرچقدر هم که کم باشد احساس خوبی برای مشتری ایجاد می‌کند. مشتری این حس خوب را با کسب‌وکار شما تداعی می‌کند و باعث می‌شود رضایت بیشتری از خریدش داشته باشد. رضایت از خرید باعث می‌شود مشتری مجدداً به کسب‌وکار شما مراجعه کرده و شما را به دیگران معرفی کند.

کاهش هزینه‌های بازاریابی

کشبک می‌تواند یک روش کم‌هزینه بازاریابی موفق باشد و نسبت به بسیاری از روش‌های تبلیغاتی، درصد جذب بیشتری به همراه داشته باشد. علاوه بر این، کشبک یک استراتژی بازاریابی دائمی است به این معنی که شما می‌توانید همیشه کش بک ارائه دهید؛ اما اکثر کمپین‌های تبلیغاتی و مارکتینگ محدودیت زمانی دارند.

کش بک در ایران

سرویس کشبک در سراسر جهان طرفداران زیادی دارد و شرکت‌های بزرگی  Rakuten، Ibotta و Fetch این سرویس را در سطح جهانی ارائه می‌دهند. در سال‌های اخیر کش بک در ایران هم جایگاه خوبی پیدا کرده است و برخی شرکت‌ها مثل زرین پلاس و بلو بانک این خدمات را ارائه می‌دهند.

کشبک در ایران
اپلیکیشن زرین پلاس کش بک ایرانی

دریافت سرویس کشبک در ایران کار سختی نیست و حتی یک ریال هم هزینه ندارد. اگر می‌خواهید از سرویس کشبک استفاده کنید و خودتان مزایای این سرویس را مستقیماً تجربه کنید:

  • اپلیکیشن زرین پلاس را نصب کنید
  • با وارد کردن شماره موبایلتان ثبت‌نام کنید
  • صرفاً شماره 16 رقمی کارت یا کارت‌های بانکی خود را وارد کنید (تا سقف 10 کارت)

با این 3 مرحله کارت بانکی شما در سیستم زرین پلاس ثبت می‌شود و اگر از هر یک از فروشگاه‌های طرف قرارداد زرین پلاس (چه حضوری چه آنلاین) خرید کنید و هزینه را با همان کارت ثبت شده پرداخت کنید، درصدی از مبلغ کل خرید به شما برمی‌گردد.

تا این لحظه، یعنی مهر 1402 بیش از 13 هزار کسب‌وکار در سراسر ایران عضو زرین پلاس هستند

درصد بازگشت نقدی سیستم کشبک زرین پلاس به فروشگاهی که از آن خرید می‌کنید بستگی دارد و از 1 تا 40 درصد متغیر است. اطلاعات درباره نام، آدرس و درصد کشبک هر فروشگاه را می‌توانید به راحتی در بخش فروشگاه‌های اپلیکیشن زرین پلاس مشاهده کنید.

مبلغ کشبک به صورت نقدی به کیف پول شما در زرین پلاس واریز می‌شود. این مبلغ را می‌توانید به صورت مستقیم به کارت‌های بانکی خود واریز کنید یا از آن برای خرید شارژ یا کد تخفیف داخل خود اپلیکیشن استفاده کنید.

آیا کشبک ارزش امتحان کردن دارد؟

با اطمینان می‌توان گفت بله. ثبت‌نام در یک سیستم ارائه‌دهنده خدمات کشبک، همان‌طور که بالاتر شرح دادیم، هیچ زحمت یا هزینه اضافی ای به همراه ندارد. شاید در ابتدا به نظر برسد که درصد کش بک ناچیز است؛ اما اصلاً این‌طور نیست. اگر کش بک را فقط روی یک بار خرید ساده از سوپرمارکت حساب کنیم، طبیعی است که مبلغ آن چنگی به دل نمی‌زند اما…

زرین پلاس علاوه بر سوپرمارکت‌های زنجیره‌ای، با بسیاری از رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌ها، لباس‌فروشی‌ها، آموزشگاه‌ها، لوازم‌تحریر فروشی‌ها و حتی فروشگاه‌های لوازم الکترونیکی همکاری می‌کند. با یک حساب سرانگشتی از میزان هزینه‌ای که در ماه برای خرید از این فروشگاه‌ها و مراکز خرید صرف می‌شود به راحتی می‌بینیم که با کمتر از 5 دقیقه وقت گذاشتن برای ثبت‌نام در سیستم‌های کشبک تا چه حد می‌توان در ماه سود کرد.

افزایش سود کشبک

اگر می‌خواهید یک مشتری حرفه‌ای کشبک باشید، دو استراتژی زیر را حتماً در نظر بگیرید:

در هر دسته‌بندی فروشگاه‌های اطراف خود را پیدا کنید: با یک نگاه به اپلیکیشن زرین پلاس می‌بینید که تقریباً از هر کسب‌وکاری می‌توانید کشبک دریافت کنید. علاوه بر سوپرمارکت، میوه‌فروشی‌ها، بوتیک‌ها، رستوران‌ها، کافی‌شاپ‌ها، حتی آرایشگاه‌ها و پیرایشگاه‌ها، آموزشگاه‌ها، مراکز تعمیراتی و خدماتی، لوازم‌تحریری‌ها و… با زرین پلاس همکاری کرده و خدمات کشبک ارائه می‌دهند.

نرم افزار کش بک ایرانی زرین پلاس
دریافت اپلیکیشن زرین پلاس

در هر دسته‌بندی چند فروشگاه طرف قرارداد زرین پلاس را پیدا کنید و از آن‌ها خرید کنید تا برای هر باری که کارت می‌کشید، کش بک دریافت کنید.

خرید اول ماه را از فروشگاه‌های کشبک انجام دهید: طوری برنامه‌ریزی کنید که خریدهای بزرگ شما مثل خرید اول ماه برای منزل از فروشگاه‌هایی انجام شود که کشبک ارائه می‌دهند. با این کار پولی که به عنوان کشبک دریافت می‌کنید بیشتر می‌شود.

جمع‌بندی؛ مزایا و معایب کشبک

کش بک هنوز هم برای بسیاری از ایرانی‌ها یک مفهوم جدید است که در ابتدا ممکن است با عدم اطمینان و تردید با آن برخورد کنند. با این حال این سیستم در کشورهای دیگر تثبیت شده و شناخته شده است و از آن استفاده گسترده‌ای می‌شود. خدمات کشبک انواع زیادی دارند مثل کشبک درصدی، کشبک کارت اعتباری، کشبک فارکس و … .

همان‌طور که در این مقاله دیدیم، کشبک هم برای مشتری و هم برای کسب‌وکار مزایای زیادی به همراه دارد و معایب آن محدود و جزئی هستند.

اگر تجربه‌ای از سیستم‌های کشبک ایرانی دارید حتماً با ما در میان بگذارید و اگر هنوز از کشبک استفاده نکرده‌اید بیشتر از این فرصت را از دست ندهید و بعد از خواندن این مقاله به خانواده زرین پلاس بپیوندید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.