تفاوت کش بک و تخفیف چیست؟ (کدام یک بهتر است؟)

کش بک چیست

با توجه به اینکه تنوع زیادی در زمینه تبلیغ کردن برای محصول یا خدمات یک فروشگاه و کسب و کار وجود دارد می بایست بهترین انتخاب را داشت، تا بتوان وفاداری مشتریان را به دست آورد. از آنجا که مهم ترین دستاورد یک کسب و کار وفاداری مشتریان آن کسب و کار است، باید بتوان رضایت مشتری ها را را به دست آورد و آن ها را با سود بیشتری روبرو کرد. دو نوع از بازاریابی هایی که در این زمینه مورد استفاده کسب و کارها قرار گرفته است کش بک و تخفیف است. البته تفاوت کش بک و تخفیف با یکدیگر در چند مورد است. در ادامه با تعریف هر یک و تفاوت آن ها آشنا خواهیم شد.

کش بک چیست؟

شما با استفاده از سرویس کش بک می توانید بخشی از پول هایی که صرف خرید روزانه خودتان کرده اید را دوباره به کیف پول خود برگردانید تا بتوانید دوباره از آن ها استفاده کنید. معنی لغوی کش بک در فارسی یعنی بازگشت پول نقد. در واقع شما با خرید کردن از یک فروشگاه میتوانید درصدی از مبلغ پرداختی خود را به شکل پول نقد در حساب بانکی و یا اعتبار در کیف پول دیجیتال تان برگردانید.

کش بک چیست

 

انواع کش بک (cash back)

به طور کلی در سراسر دنیا برای ارائه پلتفرم کش بک سه روش وجود دارد که عبارت ‌اند از:

۱-کش بک روی حجم یا میزان خرید مشتری

در این نوع از ارائه کش بک اگر مشتری به میزان معینی مثلاً ۲۰۰ هزار تومان خرید انجام دهد cashback دریافت می کند. این روش با دو محدودیت صورت میگیرد. در نوع اول کش بک فقط برای یک دسته از فروشگاه های ویژه صورت می گیرد. مثلاً بعضی از کسب و کارها یا فروشگاه های زنجیره ای دارای کارت های مخصوصی هستند، که مشتری ها با در دست داشتن آنها می توانند پس از هر میزان خرید در همان فروشگاه کش بک دریافت کنند. نوع دوم استفاده از کش بک روی کارت های اعتباری و به شکل عمومی انجام می شود. مثلاً اگر یک فرد این کارت را در اختیار داشته باشد با هر خرید در هر فروشگاهی میتواند مبلغی به عنوان کش بک را دریافت کند.

۲- کش بک بر روی محصولات

در این روش مشتریان فقط با خرید دسته‌ای از کالاهای خاص کش بک دریافت می کنند. اصطلاحاً به آن ها کالاهای کش بک دار گفته می‌ شود. در استفاده از این نوع ارائه کش بک کشور های خارجی مثل هند موفقیت بیشتری داشتند. این کشور ها دارای سیستم paytm هستند. لوگوی paytm روی بسته بندی محصولاتی که کش بک دارند درج می شود.

۳-کش بک آفلاین

در کش بک آفلاین مشتری‌ ها محدود به خرید کردن آنلاین نیستند. در سراسر جهان سایت هایی به این منظور وجود دارند که افراد می توانند با خرید کردن از فروشگاه ها و مراکز خرید فاکتور خرید و یا رسید خرید خودشان را برای آن سایت ها ارسال کنند و کش بک خود را دریافت کنند.

تخفیف چیست؟

یک عبارت عامیانه که همه مردم در زمان داد و ستد از آن استفاده می کنند کلمه تخفیف است. تخفیف یعنی کاهش مبلغ پرداختی در ازای خرید کالا یا گرفتن خدمات که به توافق فروشنده و خریدار  رسیده باشد، و خریدار قیمت کمتری را نسبت به قیمت اولیه کالا بپردازد. به علت وجود بازار های رقابتی همواره شاهد تخفیف هایی از طرف کسب و کارها هستیم. این تخفیف ها می توانند مناسبتی یا برای جذب مشتری باشد.

 

انواع تخفیف

تخفیف ها به چند دسته تقسیم می شوند:

  1. تخفیف تجاری

مؤسسه های تجاری و مراکز خرید برای افزایش میزان فروش محصولات و یا خدمات خودشان در زمان های مختلف تخفیفاتی را برای مشتریان در نظر می‌ گیرند. مثلاً اعلام می‌ کنند خرید هایی که در تابستان یا شب یلدا انجام شود مشمول ۲۰ درصد تخفیف می گردد. یا برای خرید هایی که بیش از یک حد معین باشد تخفیف در نظر می‌ گیرند. مثلا یک کتاب فروشی به ازای خرید هر جلد کتاب  می گوید خرید بعدی شامل ۳۰ درصد تخفیف خواهد بود.

  1. تخفیف بر اساس توافق فروشنده و خریدار

گاهی ممکن است خریدار و فروشنده برای تعیین کردن قیمت یک محصول با هم چانه بزنند تا به یک توافق نهایی برسند. این تخفیف ها در دفاتر ثبت نمی شوند. به آن ها چانه‌ زنی در معامله های کوچک و بزرگ گفته می شود.

  1. تخفیف به علت وجود عیب و نقص در کالا

ممکن است یک فرد با خرید کردن یک کالا عیب یا نقصی در آن ببیند یا محصولی که دریافت کرده با نمونه ای که سفارش داده است مطابقت نداشته باشد. در این شرایط فرد می تواند آن محصول را به شرکتی که از آن خریداری کرده برگشت دهد یا اینکه همان کالا را استفاده کند ولی در عوض تخفیفی دریافت کند.

  1. تخفیفات خرید و فروش نقدی

در بعضی مراکز خرید و کسب و کار ها قسمتی از خرید و فروش به شکل نسیه انجام می‌شود. در نسیه فروشنده کالا برای دریافت مبلغی از فروش کالا به شکل نسیه برای مشتری خود زمان تعیین میکند که به آن شرط فروش گفته می شود.

با این وجود ممکن است فروشنده ها برای افرادی که وجه نسیه خود را زودتر پرداخت کنند تخفیفاتی در نظر بگیرد. مثلا اگر یک خریدار به جای ۳۰ روز در بازه ۱۰ روز بدهی خودش را تسویه کند، دو درصد تخفیف شامل او می شود.

تفاوت کش بک و تخفیف

بسیاری از مردم کش بک را با تخفیف یکی می دانند. اما این دو تفاوت های بسیاری با یکدیگر دارند. کش بک و تخفیف فقط در افزایش درآمد مشتری نقطه اشتراک دارند. همانطور که در بالا به آن اشاره کردیم که کش بک انواع متفاوتی دارد و به طور کلی این انواع با روش های تخفیف متفاوت است. از جمله تفاوت کش بک و تخفیف می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

با اعمال کردن تخفیف از سوی فروشگاه ها و کسب و کار ها روی محصولات شما می توانید با چند بار خرید کردن از این تخفیف ها بهره مند شوید. ولی در خرید های بعدی امکان استفاده از آن تخفیف را ندارید.

تفاوت کش بک و تخفیف

از دیگر تفاوت کش بک و تخفیف می توان به این اشاره کرد که تخفیف ها به شکل کاملا دوره‌ای و کوتاه‌مدت از طرف کسب و کار ها ارائه می شوند. در تخفیف هدف فروشگاه ها آشنایی مشتری با برند آنها است که در نهایت تقاضای بیشتری برای آن محصول یا خدمت ایجاد شود. اما کش بک به شکل پیوسته و دائمی برای مشتریان قرار دارد. مشتری ها با هر بار خرید کردن می توانند بخشی از هزینه پرداختی خودشان را پس بگیرند. در بعضی از موارد هدف از ارائه تخفیف تخلیه کردن انبار است. اما کش بک با هر روشی که انجام شود تلاش می‌ کند تا مشتری را به برند وفادار کند.

یکی دیگر از مهم ترین تفاوت کش بک و تخفیف این است که اگر تخفیف به شکل درست و در زمان درست انجام نشود باعث آسیب رساندن به برند می شود. اما در کش بک بدون وارد شدن هیچ گونه آسیبی به برند درصدی از هزینه پرداختی به حساب یا کیف پول دیجیتال مشتری بازگردانده می شود. همانطور که گفته شد تخفیف در کوتاه مدت اجرا می‌شود. اگر یک تخفیف در بلند مدت در حال اجرا باشد برند یا نام تجاری ارزش خودش را پیش مشتری از دست می‌ دهد. اما برعکس کش بک با اجرا شدن در طولانی مدت وفاداری مشتریان را به برند بیشتر می‌ کند.

کش بک گزینه بهتری است یا تخفیف؟

انتخاب کردن کش بک یا تخفیف طبق میل خودتان انجام می‌ شود. اما اگر شما در طولانی مدت از تخفیف های متفاوتی استفاده می کنید پیشنهاد می شود یک بار کش بک را امتحان کنید. کش بک قصد دارد در بازه طولانی مشتری ها را به برند شما وفادار کند. همچنین استفاده کردن مداوم از تخفیف باعث آسیب رساندن به برند شما و کاهش درآمد شما می شود. اما استفاده کوتاه مدت از انواع تخفیف ها می تواند برای شناخت محصولات شما به مشتری مفید باشد. به طور کلی یکی از روش های موثر برای جذب مشتری استفاده از کش بک است. چون مشتری علاوه بر خرید می تواند درصدی از هزینه پرداختی خود را دریافت کند و همچنین در خرید های بعدی نیز از آن استفاده کند.

انواع کش بک (cash back)

نگاه کلی

استفاده از تخفیف و کش بک دو روش بازاریابی در بازار های رقابتی امروز است. هر یک از این روش‌ ها مزیت‌ های خود را دارند که در متن به آن اشاره کردیم. به طور کلی تخفیف ها در بازه کوتاه مدت و کش بک در مدت های طولانی قابل اجرا است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.