کد تخفیف چیست و چرا باید از کدهای تخفیف استفاده کرد؟

با گسترش کسب و کارهای آنلاین شاهد این هستیم که مفاهیم جدیدی وارد حوزه بازاریابی و فروش شده است. کد تخفیف (discount code) از جمله موضوعاتی است که در تجارت الکترونیک توسط بسیاری از فروشگاه های آنلاین برای جذب حداکثری مشتریان مورد استفاده قرار می گیرد.

استفاده از کد تخفیف در کنار فروش فوق العاده و دریافت پاداش نقدی در فروشگاه های آنلاین موجب می شود تا از کمپین های تبلیغاتی برای افزایش فروش کسب و کارها استفاده شود.

کد تخفیف چیست؟

یک کد تخفیف شامل مجموعه ای از حروف و اعداد است که از آن در هنگام خریدهای آنلاین در وب سایت ها و اپلیکیشن های موبایلی استفاده می شود. بعد از استفاده از کدهای تخفیف یک مبلغ ثابت یا درصدی از مبلغ سبد خرید کسر می شود.

معرفی انواع کد تخفیف

کدهای تخفیف ابزاری برای ترغیب به خرید محسوب می شوند. معمولا در پلتفرم های ووکامرس، ابزارهایی برای تولید کوپن تخفیف وجود دارد. یک کد تخفیف دارای سه حالت زیر است:

  1. درصد تخفیف: در این مدل، درصد مشخصی از مبلغ خرید مشتری کسر می شود. مثلا 10 یا 20 درصد یا حتی 50 درصد!
  2. کوپن تخفیف با مبلغ ثابت: در این شیوه مشتریان مبلغ مشخصی از خرید خود را پرداخت نمی کنند. مثلا به ازای خریدهای بالای 100 هزار تومان 20 هزار تومان تخفیف دریافت می کنند؛
  3. ارسال رایگان: یک شیوه مناسب برای ایجاد انگیزه در مشتریان است. فروشگاه های آنلاین برای خریدهای اول یا خریدهایی که از یک مبلغی بالاتر باشند کالا را به صورت رایگان به محل مورد نظر مشتری ارسال می کنند.

باید توجه داشت که کدهای تخفیف می توانند اختصاصی و یکبار مصرف باشند یا حالت عمومی داشته باشند و به طور گسترده از آنها استفاده شود.

چرا باید از کدهای تخفیف استفاده کرد؟

سوالی که برای بسیاری از کسب و کارها پیش می آید این است که چرا باید به مشتریان خود تخفیف بدهند؟

در فضای آنلاین ارائه کد تخفیف و پیشنهادهای ویژه شیوه مرسوم برای جذب مشتری است. با استفاده از این بن های تخفیف اعتماد مشتری جلب شده و برند اعتبار خود را افزایش می دهد. مهمترین دلایل استفاده از کد تخفیف در یک کسب و کار عبارت است از:

1-     حفظ مشتری و افزایش فروش

کسب و کار ها برای ایجاد جذابیت بیشتر برای مشتریان قبلی خود یا مشتریان بالقوه جدید، از کدهای تخفیف استفاده می کنند. ارایه این کدها در پایان فصل یا قبل از شروع تعطیلات یا برگزاری یک رویداد خاص، موجب افزایش انگیزه برای خرید می شود.

2-     بهبود تجربه مشتریان

تخفیف ها تاثیر روانی مثبتی را بر روی مشتریان باقی می گذارند و حس بهتری از دریافت یک هدیه در مشتری ایجاد می کنند. تحقیقات علمی نشان داده است که دریافت کوپن تخفیف، سطح اکسی توکسین را که هورمون شادی در بدن است، افزایش داده و باعث آرامش بیشتری در خریدار می شود.

از یک بن تخفیف برای تشکر از مشتریان قدیم، خرید اولی ها، معرفی یا جذب مشتری جدید (همکاری در فروش) و… استفاده می شود. حتی اگر یک مشتری از موضوعی ناراحت و دلخور است، با یک کوپن تخفیف می توان او را شاد کرد و باعث بهبود رضایت مشتری شد.

3-    افزایش اثربخشی کمپین های تبلیغاتی

مدیران بازاریابی با استفاده از کدهای تخفیف با عبارت های متفاوت، به کنترل عملکرد کمپین های تبلیغاتی می پردازند. از یک کوپن تخفیف می توان برای بررسی میزان اثربخشی کانال های مختلف بازاریابی استفاده کرد.

آماری که از تعداد استفاده یک کد تخفیف به دست می آید، یک معیار مناسب و دقیق برای سنجش تبلیغات و اثربخشی کانال های بازاریابی است.

4-     افزایش ترافیک وب سایت و نرخ تبدیل

بسیاری از مشتریان برای خرید نیازمندی های خود، علاقه مند به داشتن یک کد تخفیف هستند. با استفاده از تخفیف ها، امکان افزایش ترافیک در وب سایت یا فروشگاه اینترنتی وجود دارد. همچنین استفاده از کدهای تخفیف در شبکه های اجتماعی نیز موجب افزایش فالوورهای یک کسب و کار می شود.

استفاده از تخفیف یک روش مناسب برای افزایش ترافیک، نرخ تبدیل و کسب سهم بیشتر از بازار است. حتی ارایه تخفیف های جذاب یک شیوه مناسب برای برندینگ و معرفی محصولات جدید است.

وقتی محصول جدیدی معرفی می شود، کاربران شناخت کافی از آن ندارند و به همین دلیل آن را خریداری نمی کنند. اما با ارایه تخفیف انگیزه لازم برای خرید و استفاده از محصولات ایجاد می شود.

5-     ابزاری برای رقابت با رقبا

در بسیاری از بازارهای رقابتی برای اینکه توجه مشتریان به یک برند جلب شود از کدهای تخفیف استفاده می کنیم. تخفیف های خاص و متفاوت باعث وایرال شدن تبلیغات و رشد یک کسب و کار در بین رقبا می شود.

معرفی روش هایی برای ارایه کد تخفیف به مشتریان

اگر شما مالک یک کسب و کار هستید، ممکن است برای تان سوال شود که کدهای تخفیف خود را به چه روشی به دست مخاطبان برسانید. در ادامه به معرفی چند روش برای توزیع سریع کد تخفیف در بین مشتریان بالقوه می پردازیم:

1-    تهیه لیستی از مشتریان فعلی یا غیرفعال

اگر قصد عرضه محصول یا خدمت جدیدی را دارید که زیاد شناخته شده نیست، بهترین گزینه مشتریان فعلی شما هستند. خیلی سریع اطلاعات تماس آنها را آماده کنید و در قالب یک پیامک یا ایمیل تبلیغاتی، کاتالوگ محصول را به همراه کد تخفیف برای آنها ارسال کنید.

همچنین اگر مشتریانی دارید که در چند وقت اخیر، غیرفعال شده و خریدی انجام نمی دهند، با ارسال یک کد تخفیف آنها را مجدد به سمت خود بکشانید.

2-     ارسال ایمیل به مشتریان بالقوه

داشتن لیستی از مشتریان بالقوه می تواند برای کسب و کارها فایده های بسیاری داشته باشد. کد تخفیف را از طریق ایمیل به مشتریانی ارسال کنید که از ظرفیت بالایی برای خرید برخوردار هستند.

3-     شبکه های اجتماعی

بسیاری از کسب و کارها از شبکه های اجتماعی نظیر اینستاگرام، توییتر، فیسبوک، لینکدین و… برای ارتباط با مشتریان خود استفاده می کنند. کوپن تخفیف را از طریق این شبکه های اجتماعی برای فالوورهای خود ارسال کنید.

4-     اطلاع رسانی از طریق وب سایت

کسب و کارهایی که یک وب سایت فعال دارند، ترافیک قابل توجهی را از طریق گوگل به دست می آورند. معرفی کد تخفیف بر روی اپلیکیشن، وب سایت یا در بین مقالات پر بازدید یک راه حل مناسب برای انتقال آن به مخاطبان است.

5-     کمپین های تبلیغاتی و بازاریابی

از مهمترین روش های ارایه کد تخفیف به مخاطبان، کمپین‌های تبلیغاتی است. با توجه به اینکه احتمال وایرال شدن تبلیغات در کمپین ها بسیار زیاد است، مشتریان زیادی به این کدها دسترسی پیدا کرده و نرخ فروش بالایی را رقم خواهند زد.

6-     ارایه کد تخفیف در رویدادها

رویدادها و نمایشگاه ها یکی از اماکنی است که امکان ارایه کد تخفیف به بازدیدکنندگان جوجود دارد. چنین مخاطبانی از ظرفیت بالایی برای تبدیل شدن به مشتری برخوردار هستند. جمع آوری لیستی از اطلاعات تماس مخاطبان، یک راهکار مناسب برای ارسال کد تخفیف بعد از زمان برگزاری رویداد یا نمایشگاه است.

مزایای استفاده از کوپن تخفیف

  1. معرفی برند در بین رقبا و بازار؛
  2. جذب مشتریان جدید به سمت کسب و کار؛
  3. معرفی محصولات و خدمات جدید به کاربران؛
  4. کنترل موجودی انبار و کاهش هزینه های انبار گردانی؛
  5. تشویق مشتریان به خریداری محصولات با تکنولوژی جدیدتر؛
  6. ارایه پاداش به مشتریان وفادار؛
  7. جلب رضایت مشتریان ناراضی یا غیرفعال؛
  8. تامین نقدینگی لازم برای اجرای یک طرح با فروش بیشتر از طریق تخفیف در فروش؛
  9. خرید محصولات غیر تخفیف دار در کنار خرید محصولات دارای تخفیف؛
  10. امکان آنالیز عملکرد یک کد تخفیف در کمپین های مختلف.

معایب ارایه کوپن تخفیف چیست؟

کد تخفیف دارای مزایای زیادی است، اما در استفاده از آن باید به نکاتی توجه داشته باشیم:

  1. ایجاد هزینه برای کسب و کار: کوپن های تخفیف، دارای بار مالی برای کسب و کارها هستند. کاهش حاشیه سود ممکن است در دراز مدت برای یک بیزینس مشکلاتی را ایجاد کند؛
  2. عدم خرید مشتریان بدون دریافت تخفیف: کد تخفیف یک انتظار غیر اصولی در مشتریان به وجود می آورد. آنها خرید خود را به تاخیر می اندازند تا یک کد تخفیف به دست آورند. عادت کردن مشتری به کد تخفیف باعث ایجاد مشکلاتی خواهد شد؛
  3. عدم وجود استراتژی در تحویل کد تخفیف: در برخی از مواقع کسب و کارها، استراتژی مشخصی برای تحویل کد تخفیف ندارند. این موضوع موجب می شود تا مشتریانی که به هر دلیلی کد تخفیف به دست نمی آورند، ناراضی شوند؛
  4. آسیب به اعتبار برند: هر چند تخفیف توجه ها را به یک برند جلب می کند، اما برندی که همیشه تخفیف های 40 تا 50 درصدی بر روی محصولات یا خدماتش می دهد به مرور زمان اعتبار خود را از دست می دهد.
  5. عدم رضایت رقبا: زمانی که یک کسب و کار تخفیف می دهد، رقبا نیز ممکن است برای عقب نماندن از رقابت به ارایه تخفیف هایی بپردازند. اگر این تخفیف موردی باشد مشکلی پیش نمی آید، اما اگر دو یا چند کسب و کار وارد رقابت در تخفیف کالا یا خدمات شوند، مشکلاتی را به وجود خواهد آورد.
    به همین دلیل در ارایه کد تخفیف علاوه بر شرایط خود باید به وضعیت رقبا نیز توجه کرد.

سخن پایانی

کد تخفیف در کنار پیشنهادهای ویژه فروش (Offer) و سیستم های کش بک یا دریافت پاداش نقدی، ابزارهایی هستند که موجب تشویق بیشتر مخاطبان به خرید می شوند. برای اینکه کدهای تخفیف تاثیرگذاری لازم را بر روی مشتریان داشته باشند باید کسب و کار یک استراتژی مشخص را در پیش بگیرد. استفاده به موقع و در مکان مناسب از کد تخفیف موجب فروش بیشتر و توسعه کسب و کار خواهد شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.